„Most Inteligence“

Když do Prahy přijíždíte od jihu podél Vltavy, upoutá vás dominanta tvořící jakousi vstupní bránu do města. Přes 900 metrů dlouhý most, pnoucí se nad celým vltavským údolím mezí Radotínem a Braníkem. Železniční Branický most, známější pod jménem Most Inteligence. Z dálky vypadá úžasně a elegantně. Když však stanete na lávce pro pěší, vedoucí prostředkem mostu, zmocní se vás rozporuplné pocity. Tedy alespoň mě. 

Branický most

Most mě zaujal už dávno a první jeho fotky mám pořízené ještě analogovým fotoaparátem Practica MTL 5. To byly doby, kdy jsme měli většinou film na 36 fotek a zkontrolovat jsme si je mohli až po vyvolání. Vzpomínky naskakovaly, sotva jsem po dlouhé době vystoupal betonovým schodištěm od Branického nádraží. Vždy je to pro mě, jako bych se ocitl v jiném, zvláštním světě. Po zdolání schodiště se octnete na obrovském železničním mostě, kde je ale kolej jenom na jedné straně. Na místě druhé koleje je jenom betonové lože a prostředkem vede v kleci lávka pro pěší. Na Radotínské straně trať za mostem mizí v tunelu. Takže vlaky od Radotína nejdřív slyšíte a docela to zvedne očekávání, cože to vyjede z té hlučící tmy. 

Panoramatický pohled od tunelu na Radotínské straně

Až když jsem se začal zajímat blíže o historii Branického mostu, byly mi jasné moje pocity rozporuplnosti při fotografickém zkoumání tohoto mostu. Podrobnosti se dozvíte v přiloženém odkazu, ale zde přikládám malý souhrn: Most se začal stavět v roce 1949. Úspěšné zatěžkávací zkoušky proběhly v roce 1955, ale první vlak projel až v roce 1964. Most totiž neměl navazující tratě a tak vedl odnikud nikam. Armáda měla poslední slovo při jeho návrhu a tak se mostní pilíře stavěly náročnou Kesonovou metodou, aby vydržel přímý zásah bombou. Navazující tunel na Radotínské straně byl také budován jako dvojkolejný, ale použitím nevhodné stavební metody hrozilo zřícení a tak tunel i most zůstaly jednokolejné. „Stavbu mostu a jeho dokončení provázela totální bezkoncepčnost, která charakterizovala dobu, kdy odborníci vozili v kolečkách beton na mostě a šalovali bednění, zatímco novopečené odborné kádry plánovaly světlé zítřky,“ kritizoval železniční historik Mojmír Krejčiřík v cyklu ČT Tajemství železnic. 

Dalo by se říct, že bylo všechno špatně. Megalomanské úsilí na zbytečný most. No zbytečný, odvádí nákladní dopravu mimo centrum Prahy. Proto nevidíme žádný nákladní vlak na pražském Hlavním nádraží, které je dnes už tak zatížené na maximum osobní dopravou. Důležitou úlohu má při výlukové činnosti v pražském železničním uzlu, jak jsem se přesvědčil i já. Ve svém archivu jsem totiž našel fotky z roku 2013, jak jsem přes něj jel rychlíkem na Plzeň. A během plánované rekonstrukce výtoňského železničního mostu bude zřejmě vytížen ještě více. V plánu je i  nová linka S71 z Radotína do Běchovic přes Prahu Krč, takže zbytečným určitě není. Jenom se budoval v nešťastné době.

Veškeré podrobnosti o Branickém mostě na webu Čt 24